סתימות

שאלות ותשובות על יישום סתימות בשיניים

סתימות מהוות מענה השלמת חורים בשיניים למתרפא. כאשר אתם חשים כאב בשיניים, ולא היו לכם מחלות חניכיים, דלקות או טיפולי שיניים מורכבים בעת האחרונה, כנראה שסיבת הכאב היא חור בשן. מדוע זה כל כך כואב? משום שלא מדובר בטראומה דנטלית כתוצאה משבר או נפילה, אלא מנגע שנגרם על ידי חיידקים. ייתכן גם כי נפלה לכם סתימה קודמת, אך רגע נפילתה לא מבשר מיד את בוא הכאב. כשמתחיל לכאוב, סימן שיש חיידקים בחור שנוצר. לכן, עם התרחשות הכאב חשוב לטפל בשן ולהסדיר סתימה. הרופא יבחן את החור וגם יוודא שאין כשלים נגררים המצריכים טיפולים מורכבים יותר, למשל נזק לשורש שיצריך טיפול שורש.

אם שן מתחילה לכאוב, סימן שיש פעילות חיידקית בחור שנפער?

בדרך כלל כן. זה לא אומר שכאב שיניים לא יכול להיווצר על ידי נפילות שיגרמו לטראומה בדמות שברים דנטליים, אבל אם מדובר בכאב פתאומי, מבלי ששום דבר השתנה אצלכם ברמה הפיזית, סביר להניח שזה נזק חיידקי שמצריך טיפול מתאים, כולל סתימה של המקום.

מהם ההבדלים בין סוגי הסתימות שיידרשו?

קודם כל, יש להבדיל בין סתימות רגילות לבין סתימות שורש. סתימות רגילות מכסות את כותרות השן או את הצדודיות שלה, אם נפער בהן חור. סתימת שורש לא מכסה נזקים של חיידקים, אלא את תוצאת טיפול השורש שעברתם. בטיפול שורש מבצע הרופא נקב מהשן עד לשורש על מנת לנקות זיהומים ולסלק מטרדים שונים שנוצרו מתחתיה. סתימת השורש נועדה לסגור את הנקב שהוא עצמו פער, ולכן לא רואים אותה באופן ויזואלי. סתימה רגילה מכסה נזק חיידקי מקומי שנגרם בחלק החיצוני של השן ולכן יש חשיבות לעיצוב שלה, אמלגם כסוף או לבן קומפוזיט.

מנו את ההבדלים בין סתימת אמלגם לקומפוזיט לבן?

סתימות אמלגם הן סתימות כסופות, עם מינון קטן ביותר של כספית. מינון זה מרתיע לא מעט לקוחות שבוחרים להסדיר סתימות קומפוזיט. אלו סתימות יותר יקרות, אבל הלבן שלהן לא מחזיק מעמד ואינו דומה לפועלו של חומר הלבנה מחרסינה. משתמשים בסתימת קומפוזיט כדי לשמור על הצבע הקיים של המנשך, ולא כדי ליצור חיוך לבן מושלם כמו בהלבנה. בנוסף, זהו אחד החומרים החזקים ברפואה הדנטלית ולכן הוא ישמור על השיניים שלכם טוב יותר מכל סתימה אחרת.